loading

Vent venligst

ecocouncil article banner img

Trafikkens forurening

12 June 2018 | Transport

Trafikkens luftforurening forårsager hvert år mange hundrede for tidlige dødsfald, tusinder af bronkitistilfælde, titusinder af astmaanfald og hundredetusinder af dage med nedsat aktivitet grundet sygdom.

Alene i København dør op mod 500 mennesker af partikelforureningen fra trafikken. Til sammenligning omkommer ca. 15 i trafikulykker. Det er især forurening med ultrafine partikler og gassen kvælstofdioxid som generer sundheden. Forureningen stammer hovedsagligt fra dieselkøretøjer: Lastbiler, busser, varebiler, taxa og persondieselbiler.

Det Økologiske Råd foreslår, at alle dieselkøretøjer får påbud om lukkede partikelfiltre. Ligeledes skal tunge køretøjer have et påbud om SCR-katalysatorer. Desuden bør forureningen fra knallerter reguleres. Men i stedet for at nedbringe luftforureningen har regeringen bedt om udsættelse for EU's grænseværdi for sundhedsskadelig kvælstofdioxid så længe som overhovedet muligt.

Læs mere:

Publikation (2014): Trafikkens forurening

Rapport (2012): Luft- og støjforureningen på Gasværksvejens skole

 

Miljøzoner

Miljøzoner med stramme krav til emissioner er et effektivt middel til at reducere luftforureningen. Det Økologiske Råd forsøgte i 2008 sammen med Miljøpunkt Nørrebro, DN og NOAH-Trafik at anlægge sag mod den danske stat. EU-kommissionen gav miljøorganisationerne ret i klagen og at Danmark kan sagtens overholde EU's grænseværdier for luftforurening ved at stille krav om partikelfiltre og kørselsafgifter. Du kan læse mere om klagen og baggrunden her:

Artikel i Global Økologi (2009): Danskerne vandt - miljøministeren tabte

Modtag Nyhedsbrev

Cron Job Starts