fbpx
ecocouncil article banner img

Det giver ikke mening fortsat at tillade forurenende dieselbiler i miljøzoner

8 October 2018 | Energi & Klima | Transport

Regeringen har i dag offentliggjort deres forslag til skærpede miljøzoner, der fortsat vil tillade stærkt forurenende dieselbiler at køre i de mest forurenende dele af byerne. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er stærkt utilfreds.

”Det er absurd, at man bevidst vælger ikke at stille krav til den del af transporten, der udgør det største problem i forhold til luftforureningen i byerne, nemlig dieselbiler”, siger Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd.

Personbiler, og særligt dieselbiler, står for den største del af trafikkens forurening med kvælstofdioxid NO2. I 2016 stod personbilerne for 15,1 mikrogram NO2/m3, mens busser stod for 3,9, lastbiler for 4,9 og varebiler for 7,7 på H. C Andersens Boulevard i København, der er en af landets mest forurenede strækninger.

”Det giver ikke mening, at tillade stærkt forurenende dieselbiler i en miljøzone. I stedet bør der være et krav om, at dieselbiler som minimum bør være Euro 5 i 2020 og Euro 6 i 2022, ligesom i Sverige”, siger Jeppe Juul.

Det Økologiske Råd er heller ikke tilfreds med kravene til busser og lastbiler.

”Der er ingen grund til at vente med at kræve de reneste køretøjer fra 2022. I stedet bør kravene stilles fra 2020. Det vil betyde, at man fjerner busser og lastbiler, der er ældre end 7 år, hvilket er afbalanceret i forhold til lastbilbranchen”, siger Jeppe Juul.

Han understreger, at jo længere man venter med at indføre kravene, des mindre effekt har de, og i mellemtiden forårsager luftforureningen stadig et betydeligt antal dødsfald og sygdomstilfælde, der er uacceptabelt i et moderne samfund.

 

Yderligere oplysninger

Jeppe Juul,Transport- og Energipolitisk medarbejder, Det Økologiske Råd, tlf: 30299982

Modtag Nyhedsbrev