loading

Vent venligst

ecocouncil article alt banner img

Bilproducenternes svindel med brændstoftal har kostet danske bilejere dyrt

29 August 2018 | Transport

En ny opgørelse fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment viser, at de danske bilejere har mistet ca. 18 milliarder kr. i brændstofbesparelser siden år 2000 på grund af bilproducenternes svindel med brændstoftal.

Miljøorganisationen Det Økologiske Råd, der er dansk medlem af Transport & Environment, er ikke overraskede. 

“Siden EU begyndte at stille krav til bilers brændstofforbrug, har bilindustrien i stadig højere grad manipuleret med de officielle brændstoftal. Det har betydet enorme tab for bilejerne og en betydelig ekstra CO2-udledning", siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd. 

Forskellen mellem hvor langt en bil kører på literen ifølge bilproducenten, og hvor langt den kører på virkelighedens landeveje, var i år 2000 9 pct., mens den i 2016 var 42 pct. med den samme type NEDC-test. 

De tabte brændstofbesparelser for alle EU's bilejere beløber sig til over 1.000 milliarder kr. mellem år 2000-2016. 

Ny svindel på vej 

En undersøgelse fra EU-Kommissionen viser, at mens bilproducenterne gør deres biler markant bedre end de i virkeligheden er med den gamle NEDC-test, så gør de samtidig deres biler markant dårligere under den nye test WLTP, som skal bruges til de brændstofmål, der kommer for nye biler efter 2021. 

“Det er tydeligt, at bilproducenterne endnu en gang prøver at undgå at skulle gøre deres biler mere brændstofeffektive i den virkelige verden. Det er tydeligvis en samlet branche, der ikke er interesseret i at løfte deres del af klimaudfordringen”, siger Jeppe Juul. 

Mens lande som Danmark arbejder for at nye biler i 2030 skal bruge 40 pct. mindre brændstof, arbejder bilindustrien for at målet kun skal være 20 pct. Halvdelen af de 20 pct. har bilindustrien allerede nået i dag ved at gøre deres biler kunstigt dårligere, end de er under den nye test. 

Curlingindustri 

På trods af, at bilproducenterne åbenlyst har svindlet med luftforureningen fra dieselbiler, og i årevis har fremstillet deres biler som mere brændstofeffektive end de er, er det småt med sanktioner overfor branchen. 

“Bilindustrien er en europæisk curlingindustri, hvor alle beslutningstagere har travlt at jævne vejen for dem. Det er ikke sundt for en branche. Og det er skadeligt for samfundet som helhed”, siger Jeppe Juul. 

I øjeblikket undersøges den tyske bilindustri for karteldannelse. For tre år siden indrømmede de europæiske lastbilproducenter at have aftalt priser og forsinket miljøteknologi i et kartel i mindst 14 år. 

Yderligere oplysninger: Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, tlf. 30 29 99 82 

Modtag Nyhedsbrev