Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Selvforskyldt stigning i CO2-udslip fra biler

Danmarks Statistik viser nu, at regeringen og Dansk Folkepartis aftale fra september 2017 om sænkning af registreringsafgiften for biler som forventet har ført til højere CO2-udslip fra den danske bilpark

 

I september 2017 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti at sænke registreringsafgiften for biler. Det har som forventet ført til, at danskerne køber større og tungere biler end før, og Danmarks Statistik påviser nu, at CO2-udslippet fra nye biler solgt siden afgiftssænkningen trådte i kraft er steget med 2-3% sammenlignet med biler solgt før afgiftssænkningen. Effekten skyldes særligt en stigning i CO2-udledningen fra dieselbiler. Miljøorganisationen Det Økologiske Råd advarede allerede i september imod, at sænkningen ville have denne effekt.

”Transportsektoren er i forvejen den sektor, som trods klimakrise er fortsat med stigende CO2-udslip. Et flertal i Folketinget har trods advarsler forstærket denne tendens ud fra et ønske om at give afgiftslettelser til bilisterne. Det bliver dyrt i længden", siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd

Dette skal ses i sammenhæng med, at de særligt forurenende dieselbiler opnår en særlig afgiftsfordel, fordi de hidtil anvendte tests undervurderer CO2-udslippet, især fra dieselbiler. De danske afgifter beregnes på baggrund at de teoretiske testresultater og ikke det reelle udslip, som er betydeligt højere. Det giver en kunstigt lav afgift til især dieselbiler.

"Det er helt afgørende, at vi nu stopper tilvæksten af nye biler med forbrændingsmotorer. De er bundet til en stor CO2-udledning i hele deres levetid, gennemsnitligt 15 år, og der er ikke plads til flere når vi skal have nedbragt CO2-udledningen fra transport", siger Jeppe Juul.

Han understreger, at man i stedet for at bruge milliarder på at øge vægten og mængden af biler, der er bundet til fossilt brændstof, i stedet kunne have valgt at øge mængden af fremtidens biler – elbiler – hvor Danmark halter efter vores nabolande, netop på grund af en uhensigtsmæssig afgiftspolitik.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small