Arrow
Arrow
Vores arbejde: Landbrug og vand
Slider

Regeringen snyder på energivægtskålen

DEBAT: Regeringen forsøger at snyde sig uden om ansvaret for energibesparelser i EU og bruger et grotesk argument for at retfærdiggøre det. Men med regeringens egen argumentation så burde Danmark investere mere – ikke mindre – i energibesparelser.

Debatindlæg bragt i Altinget. Artikel af Søren Dyck-Madsen, Klima-, energi- og bygningskonsulent i Det Økologiske Råd

Energibesparelser er et effektivt og billigt virkemiddel for at gennemføre en omkostningseffektiv omstilling af Danmarks energisystem til vedvarende energi.

Dette var grundlaget for vedtagelsen af Energieffektivitetsdirektivet under det danske formandskab for EU i 2012. Den danske energispareordning bidrog i årene derefter til en effektiv opfyldelse af de danske forpligtelser for energibesparelser især i industrien.

Nu er forhandlingerne om fortsættelsen af dette direktiv ved at være afsluttet, og en ny forpligtelsesperiode skal til at tage sin begyndelse fra 2021. Og så skal der vedtages en fortsat dansk politik for opfyldelse af kravene om årlige 1,5 procents energibesparelser.

Gamle afgifter i nye regnskaber
Ideen med Energieffektiviseringsdirektivet er, at det skal understøtte nye og additionelle energibesparelser som omkostningseffektivt virkemiddel i EU's arbejde for at omstille energisektoren og forbedre klimaproblemerne.

Regeringen forsøger derimod modsat tidligere år at undgå at fortsætte den hidtidige gode indsats for reelle energibesparelser fra 2021.

Den foreslår således, at Danmark skal "opfylde" størstedelen af sin energispareforpligtelse ved simpelthen at indmelde til EU, at de relativt høje eksisterende energiafgifter for især husholdningerne vil sikre energieffektivitet.

Det går naturligvis ikke at anvende gamle energiafgifter, da det må forventes, at der for længst har indstillet sig en ligevægt mellem afgifternes størrelse og indsatsen for energieffektivisering. Der kommer med andre ord ikke nye energibesparelser ud af gamle afgifter.

Faktisk er forslaget endnu mere grotesk.

For hvis regeringen absolut vil indmelde de gamle afgifter, så bør det derimod være med omvendt fortegn, fordi flytningen af PSO-afgiften til finansloven og regeringens forslag om at sænke elafgiften faktisk øger energiforbruget i perioden fra 2021.

Danmark sender ansvaret østpå
Brug af dette "virkemiddel" bør altså føre til et øget energiforbrug i Danmark og dermed til et behov for en forstærket indsats for andre reelle energibesparelser.

Desuden vil indmelding af gamle afgiftsniveauer høre ind under såkaldt "tidlig handling" i direktivet. Dette er begrænset til højst at måtte udgøre 25 procent af de krævede besparelser i slutenergiforbruget.

Danmark planlægger nemlig også fra 2021 allerede at udnytte de 25 procent fuldt og kan derfor ikke lægge afgiftsniveauet ind oveni. For de resterende 75 procent af besparelserne skal komme fra tiltag, som er reelle, og som sparer i slutforbruget af energi.

Endelig vil det formentlig slet ikke være acceptabelt for de mange lande i EU, som ikke har høje energiafgifter, hvis de få (vestlige) lande bruger deres gamle energiafgifter til at slippe for nye reelle energibesparelser.

For herved bliver det i høj grad de øst- og centraleuropæiske lande, som alene skal gennemføre den nødvendige reelle energispareindsats.

Reelle energibesparelser gavner Danmark
I stedet for at prøve at snyde sig udenom vil det klæde den danske regering at gå forrest med stærke ambitioner for at gennemføre faktiske energibesparelser både i industrien og i de danske bygninger, hvor der fortsat er store potentialer for energieffektiviseringer.

Herved kan Danmark give en nødvendigt bidrag til en omkostningseffektiv grøn omstilling.

Danmark kan fastholde et hjemmemarked for energibesparelser, som kan fungere som udviklingsområde og udstillingsvindue for de mange danske virksomheder, som er stærke på energieffektivisering, og som har en betydelig eksport – til gavn for Danmark og danske arbejdspladser og den fremtidige danske velfærd.

Og Danmark kan igen udbygge sit image som et land, der arbejder seriøst for en grøn omstilling af energisystemet inklusiv besparelser i forbruget gennem vedtagelse af ambitiøse målsætninger, som gennemføres med faktiske reelle energisparetiltag.

Det danske grønne image har absolut ingen fordel af regeringens forsøg på at bøje reglerne.


     

Støt vores arbejde

Bliv medlem

eller støt os med fx 50 kr via:

Nyhedsbrev ikon gns

Modtag nyhedsbrev

Udkommer månedligt 

 
 

 

Vi passer på dine persondata

I forbindelse med at EU's nye persondataforordning GDPR er trådt i kraft pr. 25. maj 2018, har vi opdateret vores persondatapolitik.

Det Økologiske Råd overholder selvfølgelig de nye GPDR-regler
Vi har implementeret vores nye data-politik, som følger de nye regler for håndtering af persondata. I politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt der er oplysninger i politikken, som du ikke kan acceptere. På www.ecocouncil.dk vil du til enhver tid kunne finde den gældende version af politikken.
 

Arrangementer

Folkemødet på Bornholm
Tid: 14.-17. juni 2018
Sted: Allinge, Bornholm
Se hvilke arrangementer vi deltager i

Shippings fair share

 

Maersk  Climate Change Challenge: Shipping’s fair share

Conference 22.11.2017
Læs mere 

Nye udgivelser

På vores webshop kan du downloade alle vores publikationer gratis

 

GØ 0217 FORSIDE Small